Komentáře: Co to je úřednická spiritualita https://blog.respekt.cz/fiser/co-to-je-urednicka-spiritualita/ Otevřený blogovací systém týdeníku Respekt Wed, 23 Aug 2023 07:17:26 +0000 hourly 1 https://wordpress.org/?v=4.9.4 Od: Anonym https://blog.respekt.cz/fiser/co-to-je-urednicka-spiritualita/#comment-180005098 Wed, 22 May 2019 20:38:50 +0000 http://blog.respekt.cz/?p=45974130#comment-180005098 Od: Sája https://blog.respekt.cz/fiser/co-to-je-urednicka-spiritualita/#comment-104993970 Sat, 11 Dec 2010 16:21:29 +0000 http://blog.respekt.cz/?p=45974130#comment-104993970 Ahoj Adame,
moc pěkný článek!
Mám chuť na to téma napsat strašně moc věcí, ale to Ti mohu říct i osobně ;).
Patrně Bůh nemůže vstoupit do našeho srdce, když Ho budeme nechávat věznit v našich často klamných, falešných nebo neurotických představách, nelogických pravidlech. Ale s pravidly je snažší říct, ale patrně to může zablokovat plné soužití s Kristem, Dle Písma se máme varovat zrušení i čárky ze zákona a máme milovat Boží příkazy – zjednodušeně (nevím přesnou citaci). A pak 13 list Korintským o lásce, která je nad všechny dary. Nejvyšší přikázání – Boha milovat, sebe a bližního svého. Bez lásky nejde nic a nemůžeme být ani ospravedlněni – viz. katolický katechismus.
Je to na podrobnější rozebrání a vyžaduje to studium Písma. To, co píšeš je závažnější a při čtení Tvých řádek napůl zuřím, protože čtu o sobě – o své spiritualitě, ale věřím, že i pod nánosy té úředničiny se někde skrývá tichý Boží hlas :). Ale moc děkuji za tento článek, přijde mi, že je velmi důležitý, že to všechno píšeš neodkrytě a pravdivě, svůj vztah, a že tak kurňa můžeš jít dál a nezastavovat se na slepém bodě!

]]>
Od: Jana https://blog.respekt.cz/fiser/co-to-je-urednicka-spiritualita/#comment-97020680 Thu, 02 Sep 2010 17:33:14 +0000 http://blog.respekt.cz/?p=45974130#comment-97020680 sny
Ahoj!

Tak jo.

Na zbožštění by to vypadalo spíš, kdyby se on ptal mě „Kde jsi?“… ne? To na okraj. Ale zajímavý nápad.

Ad „pravda/ osamělost/ duševní choroba“ – neberu to tak, že by někdo (Ty) pravdu „měl“ a ostatní se pletli. Ale spíš tak, že každý má tzv. svou pravdu (přestože tohle slovní spojení je ošemetné i obnošené), kterou může a nemusí najít – neboli není tak lehké si ji uvědomit, připustit ji, a už vůbec ne převést ji do slov. „Co je pravda?“ V tomhle jsem na Pilátově straně. (Zajímavé exaltované chrlení na tohle téma má Deml v Zapomenutém světle.) Věřím v opravdovost.

„Vztah může znamenat hádku.“ – To je bystrý odstavec, tyhle postřehy si zapamatuju.

A ještě – „Posedlost“ z Tvých úst je docela silné slovo, lekla jsem se ho. V tom snu jsem se necítila dobře, pořád jsem si říkala, že jsem se teda opravdu zbláznila. Volat někomu, aby mi poradil, kde jsem, a odvedl mě pryč – to byl jedinej racionální krok v té situaci, ne?

Přeju Ti samou radost pro dnešní potemnělý večer… a později dobré sny.

]]>
Od: Adam Fišer https://blog.respekt.cz/fiser/co-to-je-urednicka-spiritualita/#comment-96865270 Mon, 30 Aug 2010 22:44:15 +0000 http://blog.respekt.cz/?p=45974130#comment-96865270 pravda a osamělost
Ne, nemyslím si, že bys ho zradila. Jen mě zaujala Tvá posedlost Ježíšem spojená s tím „erotickým zavěšením“. A vytáčení jeho čísla s otázkou „Kde jsem?“ se mi trochu jeví jako zbožštění, ale nechci do toho vnášet vlastní dedukce o svých snech.

Zákusky, no děkuju… 🙂

]]>
Od: Adam Fišer https://blog.respekt.cz/fiser/co-to-je-urednicka-spiritualita/#comment-96865260 Mon, 30 Aug 2010 22:34:22 +0000 http://blog.respekt.cz/?p=45974130#comment-96865260 pravda a osamělost
Ano, ten citát je mi blízký, akorát nevím, jestli s tím přesvědčením o své pravdě nejsem náhodou úplně vedle (pákrát se mi to už stalo). Taky mi to trochu připomíná nějakou duševní chorobu, to bývá člověk taky přesvědčen, že jako jediný má pravdu a brání mu to v „obcování s druhými“.

Nepoužil bych asi tak silného slova „lež“, spíš bych řekl „pohádka, mýtus, iluze“. Pořád si ale myslím, že víra v některé pohádky svědčí spíš o duševním zdraví než posedlost realitou.

Ale ano, taky si myslím, že Bůh není a nechce být samotář. Což je mi sympatické. Vztah mimo jiné občas znamená i hádku (Abraham, Job) nebo nedejbože souboj (Jákob). Alláh nebo nějaké všudypřítomné jsoucno jsou z tohoto úhlu pohledu k smrti nudní.

]]>
Od: Jana https://blog.respekt.cz/fiser/co-to-je-urednicka-spiritualita/#comment-96597570 Sat, 28 Aug 2010 19:03:22 +0000 http://blog.respekt.cz/?p=45974130#comment-96597570 (aha…)
((… aha, JNEY už mi došlo… a při té příležitosti se omlouvám i za svoje překlepy, pro teď i pro každé příští))

]]>
Od: Jana https://blog.respekt.cz/fiser/co-to-je-urednicka-spiritualita/#comment-96597470 Sat, 28 Aug 2010 16:43:04 +0000 http://blog.respekt.cz/?p=45974130#comment-96597470 Jinak…
Na Tvůj nový článek se těším. Postupně zakousávám jako zákusky ty už publikované.

Má dlouhé tmavé vlasy. Myslíš snad, že se za mým snem skrývá pocit, že jsem ho zradila (jako Jidáš Krista… možná by to teoreticky sedělo , ale není to snad tak)- nebo máš na mysli někoho konkrétního, koho znáš?

„JNEY“ jsem nepochopila…? – A ten inzerát jsem si formulovala jen tak pro sebe, abych si ujasnila, co je to vlastně za nabídku a jak se k ní postavit.

]]>
Od: Jana https://blog.respekt.cz/fiser/co-to-je-urednicka-spiritualita/#comment-96597450 Sat, 28 Aug 2010 16:33:23 +0000 http://blog.respekt.cz/?p=45974130#comment-96597450 DIY víra
„Snad je pravda ze své podstaty taková, že znemožňuje obcování lidí s lidmi, v každém případě obcování prostřednictvím slova. Každý ji může znát sám pro sebe, ale aby mohl vstoupit do vzájemných svazků s bližními, musí se zříct pravdy a přijmout jakoukoli obecně přijatou lež.“

To je Lev Šestov. Myslím, že on, Kierkegaard, Florenskij a Bulgakov jsou jedna vědomě propojená linie. Ještě by k tomu mohl patřit třeba Březina se svým „poznáním, které přežije jen v nejhlubší tmě srdce“. To k té osamělé stavě.

Na druhou stranu, tenhle měsíc jsem byla na prohlídce kláštera, a pan bratr, který nás provázel, a kterému bylo všechno dosti jasné (zdálo se), nám mj. mezi řečí oznámil toto: „Bůh není samotář“.
Z jeho úst to bylo jak houska na krámě.

Posmívala jsem se mu, ale celá ta nauka o tom, že Bůh zvláštním způsobem ožívá ve vztahu/ ve společenství (pokud i tu nezavládne „úřednická spiritualita“), se mi vlastně líbí. Asi to měl pan bratr na mysli, a udělal takovou zkratku.

]]>
Od: Adam Fišer https://blog.respekt.cz/fiser/co-to-je-urednicka-spiritualita/#comment-96597090 Fri, 27 Aug 2010 21:35:56 +0000 http://blog.respekt.cz/?p=45974130#comment-96597090 ehmmm,
no borec nejsem, vlastně jsem to nebyl já, kdo volal, bylo nás tam víc, ani nevím, koho to napadlo jako prvního. S tou chutnou a zdravou vírou si taky nejsem úplně jistej – jídlo moc studené, člověka nebaví papat o samotě – a mám pocit, že Ty žádný recept nepotřebuješ.

]]>
Od: Adam Fišer https://blog.respekt.cz/fiser/co-to-je-urednicka-spiritualita/#comment-96597050 Fri, 27 Aug 2010 19:52:56 +0000 http://blog.respekt.cz/?p=45974130#comment-96597050 Poslyš, Jano,
nemá náhodou Tvůj expřítel delší světlé vlasy a vousy?

„kamkoli ty běžíš, furt je s tebou Ježíš“ – už delší dobu nosím v hlavě jeden takový zážitek, až tady ten blogovací systém překopou, pustím se do jeho textové verze.

Ten inzerát byl v seznamovací rubrice? Ozval se někdo?

Tvůj sen podle mě nevybízí ke změně, spíš ji konstatuje.

JNEY – jiney život, změna, no vždyť to říkám…

]]>